Ofte stilte spørsmål om bankkort
Her finner du svar på spørsmål om bankkort
Spørsmål og svar om bankkort
Hvis du mister bankkortet ditt eller det blir stjålet, kan du enkelt sperre kortet direkte i mobilbanken eller nettbanken. Benytt "softsperre" for å midlertidig sperre kortet mens du leter.
Finner du ikke kortet kan du permanent sperre det og bestille et nytt kort gjennom mobilbanken eller nettbanken. Det nye kortet blir raskt tilgjengelig digitalt, slik at du kan fortsette å bruke banktjenestene uten forsinkelse.
Kortet ditt kan også sperres på vår 24-timers sperretjeneste Stop 24 på telefon + 47 915 03 850
Click to Pay er en elektronisk lommebok fra Visa som gjør nettbetaling enklere og sikrere. Lag en profil på Visa sine nettsider, så kan du handle på nett uten å bruke det fysiske kortet.
Velg Visa Click to Pay i en kjøpssituasjon, og betal enkelt uten å lete frem lommeboken eller taste kortnummeret. Raskt, smart og trygt.
Aktiver kortet ved første gangs bruk: Har du fått nytt kort? Hold kortet inntil en chip-terminal. Du vil da bli bedt om å sette inn kortet og taste inn PIN-koden. Etter dette er kortet klart for kontaktløs betaling.
Sjekk Brukstillatelser: Gå til mobil- eller nettbank, finn "Kort" i menyen, velg kortet du vil sjekke. Under "Brukstillatelse" ser du om kortet er åpent for netthandel og om det er åpent for området du befinner deg i. Du kan i så fall enkelt fjerne slike sperrer og prøve kortet på nytt.
Opplever du andre feil? Merk deg at det ikke alltid er selve kortet som kan lage problemer. Innimellom feiler det hos banknettverket, betalingsterminalen eller brukerstedet hvor du prøver å betale. Vårt tips er at det ofte hjelper å følge med på meldingen som kommer opp på terminalen eller nettstedet hvor du handler og forsøke igjen. Ved avvist eller feilet betaling når du tæppet kortet kan det f.eks. være lurt å i stedet prøve å betale på "gamlemåten" med chip og PIN.