Hopp til innholdet Logg inn

Ofte stilte spørsmål om AvtaleGiro og eFaktura

Her finner du svar på spørsmål om AvtaleGiro og eFaktura.

Spørsmål og svar om AvtaleGiro og eFaktura

Med AvtaleGiro slipper du å tenke på de faste regningene som telefon, strøm, offentlige avgifter og husleie. Banken ordner betalingen for deg. Regningene blir betalt til rett tid, uten at du mister kontrollen over din konto. Betalingen legges til forfall senest en uke før forfallsdato, og gir deg muligheten til å stoppe betalingen om den ikke er som avtalt.

Tjenesten er den enkleste og mest problemfrie måten å betale regninger på. Det eneste du behøver å passe på, er at det er penger på kontoen på forfallsdato.
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i nettbanken hvis mottaker tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da.

Har du tidligere takket nei til et tilbud om AvtaleGiro vil du fortsatt kunne gjøre det ved senere anledning. Bare velg "AvtaleGiro" under "Betaling" i nettbanken. Velg den betalingsmottaker du vil opprette AvtaleGiro med, sjekk trekkkonto/beløpsgrenser og trykk "Opprett avtale".

Du får varsel om betalinger til forfall enten via betalingsoversikt (ved månedsskifte) eller direkte fra betalingsmottaker.

I mobilbanken setter du opp AvtaleGiro på denne måten:

Gå til Meny-> Betaling -> velg AvtaleGiro.
Noen bedrifter tilbyr både eFaktura og AvtaleGiro. Med denne kombinasjonen sendes eFakturaen med fakturadetaljene direkte i nettbanken din og du slipper å godkjenne betalingen - den betales på forfallsdato med AvtaleGiro. Superkjekt!

Du beholder full kontroll over regningene og finner enkelt igjen dine tidligere betalte fakturaer i eFaktura arkivet. Hos noen bedrifter er denne kombinasjonen en forutsetning for å slippe fakturagebyr.
eFaktura er en ferdig utfylt faktura du mottar i mobil- og nettbanken. eFaktura legges på ditt personnummer, så hvis du bruker flere banker (eller bytter bank) kan du se og behandle eFaktura i den banken du ønsker. Du får også kun lagt eFaktura-kravet til betaling i én nettbank, så det er heller ikke risiko for å betale flere ganger. 

NB! Sletter du et eFaktura-krav eller skrur av en eFaktura-avtale i en av bankene, vil dette også slettes eller skrus av fra alle andre nettbanker.
  1. Åpne mobil- eller nettbanken
  2. Gå til meny og velg "Betaling"
  3. Velg "eFaktura" og trykk "På"
  4. Velg gjerne hvilken konto eFaktura fast skal trekkes fra, for eksempel en regningskonto
  5. Registrer en epostadresse om du ønsker å motta varsel på epost i tillegg

Alle som tilbyr eFaktura kan nå sende deg fakturaen rett i mobil- og nettbanken. Du får varsel i mobil- eller nettbank – eller Vipps. Så kan du gå inn og sjekke, eventuelt endre, og godkjenne beløpet. Deretter vil fakturaen automatisk betales på forfallsdato. Veldig enkelt og trygt, og en mindre ting å huske på!

For mange kunder er det ønskelig at andre (samboer, ektefelle eller andre) skal kunne se og behandle en eFaktura. Derfor har vi utviklet «Del eFaktura» der du kan be om at dine eFakturaer også skal være tilgjengelig for de du utpeker. Der kan du velge å dele alle eFaktura, eller bare noen utvalgte.

NB! "Del eFaktura" er en fullmakt som kun gjelder i den banken den inngås. Den som mottar denne fullmakten får altså ikke tilgang i andre banker vedkommende måtte bruke.